W swoim dorobku ma trzy autorskie albumy: Cień (Ballada), Zbiór porannych bzdur (Universal Music Polska), Rustykalny Cyrk (Polskie Radio) oraz szereg kompilacji płytowych.
Jest laureatką głównych nagród ważnych festiwali: Studenckiego Festiwalu Piosenki, Międzynarodowego Festiwalu OPPA, Przeglądu Piosenki Aktorskiej, Niemen NON STOP, Przebojem na Antenę, Pejzaż bez Ciebie, Spotkania Młodych Autorów i Kompozytorów SMAK, Pamiętajmy o Osieckiej.
Zaznaczyła swoją obecność na takich festiwalach jak Męskie Granie, Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, SoundEdit Festival, Spring Break, Festiwal Jazz Jantar, TransVocale.
Jest autorką muzyki do gry komputerowej Two Worlds II: EotDP Memories oraz aranżerką cyklicznego widowiska multimedialnego Alchemia Światła.
Moderator paneli Muzyka dawna, Muzyka XIX i XX wieku, Muzyka Sakralna, Muzyka Współczesna, Muzyka tradycyjna i ludowa
Pianista, manager, działacz społeczny, organizator życia artystycznego. Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2017–2020. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu z dyplomem magistra sztuki. Od 1977 r. prowadził czynną działalność koncertową jako solista i kameralista, a także działalność dydaktyczną. Koncertował w kraju i za granicą (m.in. w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Kanadzie).
W latach 1979–1991 wykładał w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im F. Chopina oraz w Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 1990–1994 był dyrektorem Centrum Edukacji Artystycznej Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 1997 r. uzyskał tytuł Master of Business Administration (MBA) na Uniwersytecie w Calgary (Kanada) oraz w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 2000–2001 był doradcą Ministra Kultury i Sztuki ds. Współpracy z Samorządem Terytorialnym. W latach 2003–2005 pełnił funkcję dyrektora Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy. Od 2015 r. doradca w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, długoletnim wiceprzewodniczącym zarządu Sekcji Pedagogów SPAM, wieloletnim organizatorem i członkiem komitetu programowego Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Muzycznych w Łańcucie, a także dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie
Muzykolog, pracownik naukowy Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
Absolwentka Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, School of Music Cardiff University w Wielkiej Brytanii (PhD, 2010), doktor habilitowana Instytutu Sztuki PAN (2020). Autorka książek: Panufnik (Kraków 2001), Górecki. Portret w pamięci (Kraków 2013), Panufnik. Architekt emocji (Kraków 2014), The Life and Works of Andrzej Panufnik (1914–1991) (Farnham, 2015), Mycielski. Szlachectwo zobowiązuje (Kraków 2018), The Symphony and Symphonic Thinking in Polish Music since 1956 (Abingdon 2019) oraz edytorka dwutomowej korespondencji Zygmunta Mycielskiego i Andrzeja Panufnika (Warszawa 2016 i 2018). Jest także współredaktorką serii wydawniczej Muzyka polska za granicą, zainicjowanej i wydawanej w Instytucie Sztuki PAN.
Regularnie bierze udział w konferencjach muzykologicznych w kraju i za granicą. Jest autorką artykułów naukowych i popularyzatorskich na tematy związane z polską muzyką współczesną, a także tekstów pisanych na strony internetowe, do programów koncertowych i płytowych.
Laureatka stypendiów Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowej, Instytutu Muzyki i Tańca oraz m.st. Warszawy, uhonorowana także odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Nagrodą Honorową Związku Kompozytorów Polskich.
Od 2015 r. przewodnicząca Sekcji Muzykologów oraz członkini Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich. Zasiada w Radzie Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE, organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury.
Dyrygent symfoniczny i operowy, wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie.
Studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Bogusława Madeya. W latach 2007–2015 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej, a od 2006 r. pozostaje pierwszym dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
W 2008 r. został wyróżniony Paszportem Polityki, w 2011 r. nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej, w 2013 r. Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, a w 2014 r. nagrodą Tansman za wybitną indywidualność muzyczną.
Dyskografia Łukasza Borowicza liczy ponad sto albumów, nagradzanych nagrodami International Classical Music Awards czy Diapason d’Or.
Muzykolog, publicysta muzyczny, manager kultury i wydawca.
Studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Ruprecht-Karls-Universität w Heidelbergu. Przez wiele lat związany z Instytutem Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie oraz Instytutem Muzykologii UJ. Jest laureatem Ray E. & Ruth A. Robinson Musicology Award, stypendystą Deutscher Musikrat i Ernst-von-Siemens-Musikstiftung, tygodnika „Polityka” i Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
Oprócz działalności naukowej prowadził czynną działalność jako krytyk i publicysta muzyczny. Współpracował z „Tygodnikiem Powszechnym”, „Ruchem Muzycznym”, Programem Drugim Polskiego Radia oraz Radiem Kraków. Publikował eseje i teksty krytyczne w prasie polskiej („Glissando”, „Didaskalia”, „Teatr”) i zagranicznej („Neue Musikzeitung”, „MusikTexte”, „Neue Zeitschrift für Musik”).
W styczniu 2013 r. został redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a od stycznia 2017 r. zajmuje stanowisko dyrektora i redaktora naczelnego tej oficyny. Odpowiadał za realizację projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, największego muzycznego projektu wolnej Polski, przygotowywanego w ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Pomysłodawca ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej o prawie autorskim „Jesteś twórcą – masz prawo!”.
Dziennikarka radiowa prowadząca autorskie audycje poświęcone piosence, teatrowi, literaturze i historii polskiej rozrywki. Obecnie związana z Radiem dla Ciebie i Programem Pierwszym Polskiego Radia. Pasjonatka kultury czeskiej, znawczyni twórczości Jeremiego Przybory i redaktorka wydania jego Dzieł (niemal) wszystkich (Kraków 2015 i 2016).
Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego (Visegrad Fund), laureatka Honorowego Mazurka 2018.
Od 1999 r. prowadzi niezależny serwis internetowy „Strefa Piosenki” (www.strefapiosenki.pl) poświęcony piosence artystycznej, w którym publikuje recenzje, wywiady i felietony. Jest jurorką kilkunastu przeglądów i festiwali piosenki autorskiej i poetyckiej, prowadzi koncerty, redaguje płyty. Na Facebooku prowadzi fanpage „Czeski kousek”, który odzwierciedla jej czeskie zainteresowania.
W 2018 r. w Czechach ukazała się płyta z jej piosenkami, nagrodzona Andělem – najważniejszą czeską nagrodą muzyczną.
Muzykolog, profesor w Instytucie Sztuki PAN, kierownik Zakładu Muzykologii IS PAN, redaktor naczelny kwartalnika „Muzyka”, wiceprzewodniczący Komitetu Nauk o Sztuce PAN, członek europejskiej akademii naukowej Academia Europaea.
Autor licznych prac naukowych z zakresu historii muzyki średniowiecza i wczesnej nowożytności; opublikował m.in. książkę La musique et la révolution de l’imprimerie (Lyon 2015, otrzymała Prix des Muses 2016).
Uczestniczy w wielu inicjatywach i projektach międzynarodowych, m.in. w ramach programu Humanities in the European Research Area (HERA). W latach 2011–2015 pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich; obecnie kieruje pracami jury Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta nadawanej przez ZKP.
Oprócz działalności naukowej zajmuje się upowszechnianiem wiedzy o muzyce, m.in. jako przewodniczący jury eliminacji centralnych Olimpiady Artystycznej.
Dyrektor Festiwalu i Konkursu Jazz Juniors, dziennikarz muzyczny, producent. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2002-2012 pracował jako dziennikarz muzyczny „Gazety Wyborczej”, publikował także w „Tygodniku Powszechnym”, „Ruchu Muzycznym”, magazynie „Jazz Forum”, „Dwutygodnik.com”. jest współtwórcą i producentem Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta.
Pianistka, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w latach 2012–2020 kierownik Katedry Kameralistyki Fortepianowej UMFC, członkini zarządu European Chamber Music Teachers’ Association.
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Wiktora Mierżanowa i as. Iriny Rumiancewej oraz kameralistyki w klasie prof. Jerzego Marchwińskiego. Uzupełniające studia odbywała w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie w klasie prof. Grety Erikson oraz w Szkole Kameralistyki Radia Szwedzkiego w Edsberg. Jeszcze w okresie studiów wykonywała koncerty fortepianowe Jana Sebastiana Bacha, Edvarda Griega, Camille’a Saint-Saënsa, Siergieja Prokofiewa z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych. Występowała także z recitalami fortepianowymi, głównie z muzyką Fryderyka Chopina, podróżując z nimi po krajach niemal wszystkich kontynentów.
Najważniejszym nurtem jej działalności jest muzyka kameralna. Towarzyszyła m.in. Jerzemu Artyszowi (baryton) i Urszuli Kryger (mezzosopran), z którymi występowała na najpoważniejszych estradach koncertowych w kraju i za granicą. Ma na swoim koncie wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i filmowych dokonanych w Polsce, we Francji, Niemczech, Finlandii i Danii. Wraz z Urszulą Kryger jest laureatką nagrody Fryderyka 2001 za album z pieśniami Karola Szymanowskiego.
Paulin, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych, konsultor Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej przy Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski, prezes Stowarzyszenia „Kapela Jasnogórska”, kapelan Jasnogórskiej Szkoły Muzycznej.
Związany z muzyką od wczesnych lat: najpierw jako uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej w klasie trąbki, fortepianu i rogu, później jako student Studium Organistowskiego Diecezji Częstochowskiej. Muzyce poświęcił także swoją rozprawę doktorską napisaną pod kierunkiem prof. dra hab. Remigiusza Pośpiecha, zatytułowaną Kultura muzyczna Jasnej Góry w XX wieku.
Wraz z prof. Remigiuszem Pośpiechem powołał Zespół Naukowo-Redakcyjny Jasnogórskich Muzykaliów – nadzoruje w nim m.in. projekt Musica Claromontana, w ramach którego dokonano nagrań ponad dziewięćdziesięciu płyt z kompozycjami pochodzącymi z archiwum muzycznym Jasnej Góry. Z jego inicjatywy powstały także Jasnogórski Oktet Dęty, Jasnogórski Chór Chłopięco- Męski „Pueri Claromontani”, Jasnogórski Chór Dziewczęcy „Filiae Mariae” oraz Jasnogórski Zespół Wokalny „Camerata”. Powołał też do istnienia Zespół Muzyki Dawnej „Capella Czestochowiensis”, Stowarzyszenie Jasnogórska Szkoła Chóralna oraz Jasnogórską Publiczną Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I stopnia.
W 2010 r. stworzył Podkomisję Konserwatorską Jasnogórskiego Instrumentarium, której zadaniem jest przeprowadzenie gruntownych badań i konserwacji zabytkowych instrumentów zachowanych po Kapeli Jasnogórskiej.
Otrzymał liczne nagrody, m.in. Złoty Krzyż Zasługi, odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nagrodę Prymasa Polski „Srebrna Piszczałka”.
Kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i promotor muzyki.
Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Konserwatorium Królewskim w Hadze oraz zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się muzyką licznych gatunków, zarówno zapisywaną, jak i improwizowaną. Jego muzyka była wykonywana w ponad 20 krajach świata. Jest założycielem grupy „Kawalerowie błotni” skupiającej improwizujących kompozytorów oraz muzyków alternatywnych i jazzowych, z którymi prezentował spektakle muzyczne w Polsce i wielu krajach Europy.
Zajmuje się popularyzacją nowej muzyki oraz programowaniem artystycznym. Inicjował i współorganizował festiwale i cykle koncertowe. Jest współtwórcą i komisarzem artystycznym Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie. Sprawuje funkcję dyrektora festiwalu „Warszawska Jesień”.
Zajmuje się kwestiami strukturalnymi polskiej kultury, edukacją muzyczną, socjologią kultury i polityką kulturalną z pozycji środowisk pozarządowych. Współtworzył kilka polskich instrumentów promocji i dostępu do nowej muzyki. W latach 2003–2015 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Jest współinicjatorem powstania i prezesem Stowarzyszenia Kreatywna Polska łączącego polskie przemysły kreatywne i środowiska twórcze. Wykładał gościnnie na uczelniach polskich, europejskich i w Stanach Zjednoczonych.
Muzykolog, dr hab. w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od października 2020 r. pełni funkcję dyrektora tego instytutu. Pracę doktorską obroniła w 1998 r., a w 2011 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego.
Jej zainteresowania naukowe dotyczą przede wszystkim historii muzyki XX i XXI w. ze szczególnym uwzględnieniem polskiej twórczości kompozytorskiej. Specjalizuje się także teorii i analizie dzieła muzycznego. Ostatnio opublikowała monografię życia i twórczości Kazimierza Serockiego „Piszę tylko muzykę”. Kazimierz Serocki (Kraków 2020).
Zajmuje się ponadto popularyzacją wiedzy o muzyce: począwszy od 2012 r. jest zaangażowana w takie projekty internetowe, jak kolekcje muzyczne na ninateka.pl, portale kompozytorskie na polmic.pl, serwisy musicinmovement.eu czy mapofcomposers.pl.
Od 2015 jest wiceprzewodniczącą Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej. Jest także redaktor naczelną „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” oraz członkiem rady redakcyjnej serii Musical Cultures of the Twentieth Century (Routledge).
Pianista, teoretyk muzyki i kompozytor, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, kierownik Katedry Teorii Muzyki.
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalli, prof. Jana Ekiera i dra hab. Edwarda Wolanina oraz studiów podyplomowych w tej uczelni: Wykonawstwa Muzyki Współczesnej w klasie fortepianu prof. Szabolcsa Esztényiego, Teorii Muzyki oraz Kompozycji w klasie prof. Mariana Borkowskiego. W 2005 r. uzyskał w AMFC stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce (promotor: prof. dr hab. Marek Podhajski), a w 2014 r. w UMFC stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie kompozycja i teoria muzyki.
Jest autorem książek: Jak napisać pracę dyplomową o muzyce. Poradnik dla studentów i doktorantów kierunków muzycznych (Warszawa 2016), Przewodnik po muzyce fortepianowej (Kraków 2014), Fortepianowe formy wariacyjne kompozytorów polskich 1900–2010. Dzieje gatunku i technika wariacyjna (Warszawa 2013), Twórczość fortepianowa Mariana Sawy (Warszawa 2012), Muzyka chóralna o tematyce religijnej kompozytorów warszawskich 1945–2000 (Lublin 2007), Wojciech Łukaszewski. Życie i twórczość (Częstochowa 1997).
Jako pianista specjalizuje się w wykonawstwie muzyki fortepianowej twórców polskich XX i XXI w. Nagrał wiele albumów, m.in. monograficzne z muzyką Mariana Sawy, Piotra Perkowskiego, Franciszka Lessla, Stanisława Moniuszki.
Jest laureatem wielu nagród kompozytorskich, m.in. II nagrody (I nie przyznano) w Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego w Warszawie, II nagrody w Konkursie Kompozytorskim im. Wandy Landowskiej w Warszawie i III nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Pro Organo”. Otrzymał także nagrodę Fryderyka za płytę z utworami Piotra Perkowskiego oraz odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, medal Mater Verbi oraz dwukrotnie Nagrodę Rektora UMFC.
Uczestniczka paneli Muzyka dawna i Muzyka sakralna
Muzykolog, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, przewodnicząca Rady Naukowo-Wydawniczej Dzieł Wszystkich Henryka Wieniawskiego, członek Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów, sekretarz Komisji Muzykologicznej Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, współpracownik Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu, założyciel i prezes Stowarzyszenia Musica Patria. W latach 2012–2016 pracowała na stanowisku kustosza w Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu, oddziale Muzeum Narodowego.
Autorka dwóch książek, edycji źródłowo-krytycznych, kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych. Uczestniczyła w ponad pięćdziesięciu konferencjach naukowych ogólnopolskich i międzynarodowych. Realizowała granty naukowe związane z opracowywaniem źródeł muzycznych. W swojej działalności, zarówno naukowej, jak i popularyzatorskiej, koncentruje się przede wszystkim wokół zagadnień związanych z muzyką polską i powszechną od końca XVII do 1 połowy XIX w. Poszukuje, odkrywa i opracowuje nieznane dotąd źródła rodzimej muzyki.
Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, moderatorka paneli Piosenka, Czy granie muzyki polskiej się opłaca?, Muzyka w czasach pandemii
Managerka kultury, teatrolog z wieloletnim doświadczeniem z branży finansowej. Absolwentka kierunku wiedza o teatrze na warszawskiej Akademii Teatralnej. Zarządzanie kulturą, promowanie jej i szukanie synergii z biznesem – to jej największe pasje zawodowe.
W latach 2005–2013 współpracowała m.in. z Instytutem Adama Mickiewicza, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim czy Teatrem Nowym w Poznaniu przy produkcji projektów kulturalnych.
Brała udział w organizacji takich wydarzeń jak XVI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, Wielkanocy Festiwal im. Ludwiga van Beethovena, Festiwal Jazzowa Jesień w Bielsku-Białej czy Festiwal La Folle Journée de Varsovie 2010.
W latach 2012–2020 pracowała w strukturach Santander Bank Polska (wcześniej Banku Zachodnim WBK). Zarządzała komunikacją relacyjną w zakresie działań sponsoringowych, opracowywania strategii komunikacji, kreowania projektów budujących wizerunek marki.
Jest autorką projektu Santander Orchestra. W jego ramach młodzi muzycy mają możliwość zarówno rozwijać swoje umiejętności pod okiem wybitnych tutorów i dyrygentów, jak i biorą udział w zajęciach, które przygotowują ich do świadomego i odpowiedzialnego kierowania karierą (m.in. prawo autorskie, zarządzanie finansami, komunikacja, marketing). Oprócz realizacji wielu działań biznesowych m.in. z zakresu optymalizacji procesów z ramienia banku kierowała również organizacją i komunikacją takich projektów jak UEFA Champions League, BZWBK Press Foto, Jazz Juniors czy Hans Zimmer Tour i koncert Davida Gilmoura w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
Silny nacisk kładzie na edukację środowisk artystycznych w zakresie zarządzania, marketingu i komunikacji oraz na działania wspierające stosowanie nowych technologii w kulturze. Tym obszarom poświęca wiele uwagi w ramach kierowania Instytutem Muzyki i Tańca.
Doświadczenie zawodowe zdobywał w różnorodnych sektorach kultury, od 2004 r. związany z Krakowskim Biurem Festiwalowym. Do 2019 pełnił w nim funkcję zastępcy dyrektora ds. programowych, odpowiadając za politykę programową festiwali i programów kulturalnych KBF, a także za Regionalne Fundusze Filmowe i działalność Krakow Film Commission.
Koordynował flagowe festiwale muzyczne Krakowa, m.in.: Misteria Paschalia, Opera Rara, FMF, Sacrum Profanum, ICE Classic, a także literackie festiwale: Miłosza oraz Conrada. Od 2007 r. jest dyrektorem Artystycznym Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie (FMF) uważanego z jedno z najważniejszych wydarzeń tego typu na świecie.
Jest pomysłodawcą programu kształcenia kompozytorów pn. Forum Audiowizualne FMF i przewodniczącym Kapituły „Nagród Kilara” i „Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku”. Współpracuje z najważniejszymi instytucjami tej branży na świecie.
Prowadził proces ubiegania się Krakowa o tytuł Miasta Kreatywnego UNESCO w dziedzinie Literatury. Od 2019 r. pełni funkcję Pełnomocnika Prezydenta Krakowa ds. Kultury.
Reprezentuje Prezydenta Krakowa i Miasto Kraków w Radzie Dyrektorów Organizacji Miast Światowego Dziedzictwa, Radzie ICORN. Sieci Miast Festiwalowych, Festival Cities Association oraz w sieci miast kreatywnych UNESCO.
Sekretarz oraz dziennikarz redakcji magazynu „Jazz Forum”, prezes fundacji Jazz Forum, promotorka jazzu, producent wykonawczy.
W latach 2008–2012 uczyła się we Wrocławskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, równolegle studiując dziennikarstwo muzyczne w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. W 2010 r. rozpoczęła dziennikarską współpracę z magazynem „Jazz Forum”. Od marca 2016 r. jest sekretarzem redakcji magazynu „Jazz Forum”, zajmuje się koordynacją merytoryczną czasopisma. Od 2020 r. pełni również funkcję prezesa zarządu Fundacji Jazz Forum.
Jest inicjatorem pierwszej edycji prezentacji projektów jazzowych w ramach targów „Co Jest grane” w Pałacu Kultury i Nauki w 2016 oraz 2017 r. pod nazwą „Jazz Forum Showcase”. Jest także pomysłodawczynią wdrożenia muzyki jazzowej na Festiwalu Woodstock (obecnie Pol’and’Rock), na którym dotychczas odbyły się już trzy edycje Nocy Jazzu na Akademii Sztuk Przepięknych.
Pomysłodawczyni, dyrektor oraz główny producent jednego z najważniejszych przedsięwzięć, mających na celu promocję polskiego jazzu za granicą – Jazz Forum Showcase powered by Szczecin Jazz (zorganizowanego przy współpracy z miastem Szczecin, Szczecińską Agencją Artystyczną, Festiwalem Szczecin Jazz oraz Instytutem Adama Mickiewicza – zespół Don’t Panic).
Wybitny skrzypek barokowy, wykładowca akademicki, artysta o szerokich zainteresowaniach obejmujących muzykę instrumentalną od XVI do XXI w., ze szczególnym uwzględnieniem wirtuozowskiej literatury skrzypcowej.
Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i violi d’amore. Jako solista, kameralista i dyrygent koncertuje w całej Europie i na świecie. Od początku działalności Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pełni funkcję jej koncertmistrza.
Współpracuje m.in. z Warszawską Operą Kameralną, Narodowym Forum Muzyki, Filharmonią Wrocławską i Filharmonią Łódzką. Jako solista nagrał wirtuozowskie Koncerty skrzypcowe Feliksa Janiewicza, a w 2017 r. ukazała się jego solowa płyta Oświecony wirtuoz.
Wykłada w akademiach muzycznych we Wrocławiu i Krakowie, gdzie prowadzi klasy skrzypiec barokowych i altówki barokowej oraz podczas kursów mistrzowskich w ramach Festiwalu Varmia Musica w Lidzbarku Warmińskim. Od roku akademickiego 2020/2021 piastuje funkcję kierownika Katedry Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Muzykant, aktor i animator kultury, współtwórca festiwalu Wszystkie Mazurki Świata, pomysłodawca Targowiska Instrumentów, miłośnik i dokumentalista muzyki wiejskiej. Aktor i jeden z twórców muzyki w teatrze Studium Teatralne w latach 1996–2007, a także spektakli w teatrzyku Słuchaj Uchem wprowadzającym najmłodszych w świat muzyki tradycyjnej. Od 2008 r. uczestnik wszelkich twórczych inicjatyw Janusz Prusinowski Kompania.
Inicjator działań promocyjnych na rzecz polskiej muzyki tradycyjnej na targach Womex w latach 2014–2016, koordynator projektu Polska Muzyka Tradycyjna w Turcji 2014. Kierownik artystyczny portalu www.akademiakolberga.pl, autor portalu www.targowiskoinstrumentow.pl, stypendysta Ministra Kultury w 2014 i 2020 r. Od czerwca 2018 r. koordynator Pracowni Muzyki Tradycyjnej przy Instytucie Muzyki i Tańca.
Multiinstrumentalistka, kompozytorka, wokalistka, adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrektor festiwalu Skrzyżowanie Kultur, członkini rady programowej chińskiego festiwalu „16+1”.
Prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, z powodzeniem rekonstruuje zaginione staropolskie instrumenty smyczkowe: sukę biłgorajską, mielecką i fidel płocką.
Jest członkinią i kierownikiem artystycznym formacji grającej muzykę indyjską Raga Sangit oraz Zespołu Polskiego. Regularnie, w Azji i Afryce, inicjuje unikatowe projekty bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza, współtworzone z arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi artystami.
Jako solistka koncertuje na całym świecie, komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów. Wydała 24 autorskie płyty, nagrywała i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Mą, Borysem Griebienszczikowem, Anną Marią Jopek, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh.
Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997–2002) prezentowała polską muzykę ludową i klasyczną w największych salach koncertowych, koncertowała i komponowała dla cesarzowej Japonii Michiko.
W 2010 r. otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką ludową fidele kolanowe na Wydziale Instrumentalnym (Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu) w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Za dokonania na polu muzyki tradycyjnej i ludowej została uhonorowana m.in. Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Srebrnym Krzyżem Zasługi, odznaką „Za Zasługi dla Warszawy”.
Muzykolog specjalizująca się w muzyce XIX wieku, w latach 1965–2003 związana z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
W latach 1974–1991 organizowała polsko-włoską współpracę muzykologiczną między Uniwersytetem Warszawskim a Uniwersytetem w Bolonii, przewodniczyła kongresom Musica Antiqua Europae Orientalis w Filharmonii Pomorskiej (1988–2006 i seminarium w 2014 r.) oraz Kongresom Chopinowskim w 1999 r. (także redaktorka wydania materiałów w 2003 r.) i w 2010 r. (współredaktorka wydania wraz z Zofią Chechlińską w 2017 r.). W latach 1975–1990 stała na czele Rady Naukowej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, następnie była jego wiceprezesem. Obecnie piastuje stanowisko prezesa stowarzyszenia Polska Akademia Chopinowska, przewodniczy Radzie Programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Radzie Festiwali Chopinowskich w Dusznikach.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na muzyce fortepianowej i pianistyce (w tym chopinologii), muzyce skrzypcowej XIX w., kulturze muzycznej od baroku do początków XX w. oraz na problematyce recepcji muzyki. Ma na koncie ponad 400 prac naukowych.
Jest honorowym członkiem założonej w 1666 r. Accademia Filarmonica di Bologna, do której należeli m.in. Wolfgang Amadeusz Mozart czy Gioacchino Rossini. Pozostaje honorowym członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz honorową obywatelką miasta Duszniki.
Odznaczona została m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, a w 2013 r. Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Muzykolog, dyrektor Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Przewodniczący Zespołu Naukowo- Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów, redaktor naczelny serii źródłowej Musica Claromontana, serii naukowej Musica Claromontana – Studia oraz serii Thesaurus Musicorum Silesiae. Od 2017 r. przewodniczący Komitetu Redakcyjnego Dzieł Stanisława Moniuszki przy PWM. Członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN. W latach 2002–2012 konsultor Komisji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski.
W badaniach naukowych koncentruje się na muzyce polskiej XVII-XIX w. ze szczególnym uwzględnieniem twórczości religijnej, dziejach kultury muzycznej Śląska oraz problematyce muzyki liturgicznej po soborze watykańskim II. Jest autorem ponad 300 publikacji, w tym dwóch monografii, ponad 20 prac zbiorowych oraz wydań źródłowych (dzieła Marcina Józefa Żebrowskiego, Józefa Elsnera i Stanisława Moniuszki).
Laureat nagrody Prymasa Polski „Srebrna Piszczałka” za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce, nagrody Biskupa Opolskiego Hyacinthus Opoliensis (2017) za wkład do rozwoju muzyki sakralnej na Śląsku oraz Medalu Komisji Edukacji Narodowej (2017).
Muzykolog i teolog, wykładowca akademicki, redaktor naczelny „Folia Organologica. International yearbook of organ and organ music” oraz serii wydawniczych Organy Śląska Opolskiego i Musica Silesiae.
W 2006 r. obronił doktorat (w zakresie nauk teologicznych) na podstawie pracy Problematyka scholi liturgicznej w świetle reformy Soboru Watykańskiego II. Studium teologiczno-muzykologiczne na przykładzie diecezji opolskiej. W 2010 r. odbył kolokwium habilitacyjne na podstawie rozprawy Popularna muzyka chrześcijańska w Polsce. Teologiczno-muzykologiczne spojrzenie. W 2013 r. obronił drugi doktorat (w zakresie nauk humanistycznych) na podstawie pracy Firma organmistrzowska „Berschdorf” z Nysy w świetle korespondencji z parafią pw. św. Bartłomieja w Gliwicach.
Od 2002 r. pracuje w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Opolskiego, pełniąc obecnie funkcję jej kierownika. Jest też wicedyrektorem Instytutu Historii Uniwersytetu Opolskiego oraz dyrektorem Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej. Należy do Związku Kompozytorów Polskich, a także Internationale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie.
Skrzypek, lirnik, cymbalista, harmonista, śpiewak, kompozytor. Jeden z prekursorów odrodzenia wiejskiej tradycji muzycznej w Polsce.
Gry na skrzypcach uczył się u wiejskich mistrzów – Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Piotra i Jana Gaców – od których przejął indywidualne cechy mazurków, oberków, kujawiaków i polek. Jest liderem Janusz Prusinowski Trio, zespołu, który stawia sobie za cel poznanie, a także rozwijanie języka i fenomenu dawnego wiejskiego muzykowania. Płyty tria: Mazurki (2008), Serce (2010), Po kolana w niebie (2013), Po śladach (2018) zostały uhonorowane nagrodą Polskiego Radia Folkowy Fonogram Roku, a sam zespół koncertował w większości krajów Europy, Afryce, Azji i Ameryce Północnej.
Współtworzył zespół Bractwo Ubogich (1993–1994) i Kapelę Domu Tańca. Jest śpiewakiem zespołu Monodia Polska i skrzypkiem Orkiestry Czasu Zarazy. Komponuje muzykę teatralną, pieśni, piosenki i kołysanki. Prowadzi warsztaty tradycyjnej gry na skrzypcach, śpiewu, tańca i podstaw mazurka. Wraz z żoną Kają założył wydawnictwo – teatr Słuchaj Uchem, poświęcone dawnym i nowym zabawom dziecięcym.
Jest inicjatorem i dyrektorem festiwalu Wszystkie Mazurki Świata i prezesem fundacji o tej samej nazwie, organizującej międzynarodowe projekty przybliżające europejskie i światowe relacje polskiej muzyki tradycyjnej. Przewodzi także Forum Muzyki Tradycyjnej – federacji zrzeszającej organizacje zajmujące się przekazem muzyki tradycyjnej z całej Polski.
W 2014 r. otrzymał Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2015 r. doroczną nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie kultury ludowej.
Animator kultury, kierownik Centrum Teatru, Muzyki i Tańca w Kutnie, dyrektor artystyczny Ogólnopolskiego Festiwalu Jeremiego Przybory „Stacja Kutno”.
Od początku swojej pracy zajmuje się Grupą Teatralną Od jutra, działającą nieprzerwanie od 35 lat, należącą do najstarszych nieinstytucjonalnych zespołów teatralnych w Polsce.
Jest autorem wielu projektów, ale najważniejszym z nich jest Ogólnopolski Festiwal Jeremiego Przybory „Stacja Kutno”, który od 16 lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem miłośników piosenki literackiej za całej Polski.
Odznaczony nagrodą specjalną Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowej, Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Nagrodą Starosty Kutnowskiego oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Kutno w uznaniu za całokształt działalności w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.
Dziennikarz muzyczny, organizator koncertów, prezes zarządu Fundacji Popularyzacji Muzyki Jazzowej EuroJAZZ. Pomysłodawca i założyciel RadioJAZZ.FM oraz miesięcznika JazzPRESS. Autor i producent wydarzeń: Weekend Fusion Warsaw Summer Jazz Days, Dzień Szakala w Bajce, Mokotów Jazz Fest, Festiwal Dzielnica Kultury Mokotów oraz warsztatów jazzowych na festiwalu Woodstock 2011. Od 2011 r. autor kilku jazzowych cykli koncertowych, m.in. Cały ten JAZZ! w PROMie Kultury Saska Kępa, Salon Jazzowy w Pałacu Szustra, Jazz dobry nad Dolinką.
Wieloletni współtwórca Festiwalu Jazz nad Odrą – od 1966 r. jako szef organizacyjny i artystyczny, od 2004 r. jako członek Rady Artystycznej. Jedyny świadek wszystkich 56 edycji wrocławskiego festiwalu i autor jego obszernej dwutomowej monografii. Manager wielu zespołów jazzowych m.in. Sami Swoi, String Connection, od chwili powstania członek Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, przez kilka kadencji jego skarbnik i wiceprezes Zarządu Głównego.
Założyciel wrocławskiego oddziału Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego i jego pierwszy prezes w latach 1977–1981. Główny sprawca powstania kultowego klubu jazzowego Rura, organizator dziesiątków koncertów i wydarzeń jazzowych we Wrocławiu, założyciel Międzynarodowej Fundacji Jazz nad Odrą, obecnie prezes Zarządu.
Kompozytor muzyki do filmów i gier komputerowych, twórca oprawy muzycznej amerykańskich stacji telewizyjnych CBS, NBC, FOX, Discovery Channel, History Channel, HBO.
Na liście jego projektów znalazły się m.in. seriale: Bez Tajemnic (reż. A. Holland, W. Smarzowski, M. Lechki, K. Adamik, A. Kazejak, J. Borcuch, A. Glińska; prod. HBO), Paradoks (reż. B. Lankosz, G. Zgliński i I. Brejdygant) oraz Zbrodnia (reż. G. Zgliński, S. Fabicki).
Skomponował także muzykę do wielu gier video – obok trzeciej odsłony Wiedźmina (Dziki Gon oraz Krew i Wino CDPR) tworzył oprawę muzyczną m.in. do gier Gwint: Wiedźmińska Gra Karciana (CDPR), League Of Legends (Riot Games), Age of Empires 4 (Relic Entertainment/Microsoft), Sniper: Ghost Warrior Contracts (CI Games), The Vanishing of Ethan Carter (The Astronauts).
Do jego ostatnich dokonań należą kompozycje do gier Metamorphosis i Bee Simulator, za którą otrzymał Game Audio Network Guild Award w kategorii Best Music for an Indie Game oraz Music and Sound Award w kategorii Best Music in Video Game.
Zdobył wiele nagród i wyróżnień: MocArtAwards (RMF Classic), Playstation Best Soundtrack Award, Best Video Game Music Album, Best Audio Digital Dragons, Best Audio Award (Global Game Awards), Video Game Music Online Award.
Skrzypek solista i kameralista, nauczyciel akademicki, poeta.
Kierownik Katedry Instrumentów Smyczkowych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, profesor gościnny w SOAI University w Osace. Autor książek Kompas skrzypka (cz. I – Warszawa 2005, cz. II Warszawa 2007), System gam i pasaży na skrzypce (Warszawa 2009), Abecadło dwudźwiękowe dla dzieci (Warszawa 2011), Korekta aparatu gry skrzypka – lekcja po lekcji (Kraków, Warszawa 2016), opracowań edytorskich wydań nutowych: Paderewski. Wszystkie utwory skrzypcowe (2001), 12 Fantazji G.Ph. Telemanna (2006), a także dwóch tomików wierszy.
Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec Jana Tawroszewicza i Krzysztofa Jakowicza, studiował kameralistykę pod kierunkiem członków Amadeus Quartet w Musikhochschule w Kolonii, swoje umiejętności doskonalił także u Tadeusza Wrońskiego i André Gertlera.
Do najważniejszych albumów z jego udziałem należą: zrealizowane z Robertem Morawskim Brahms Sonatas Opus 78, 100, 108, 120 (2017) i Karol Szymanowski Complete Violin and Piano Works (2011 – z nagrodą Fryderyk), The Power of The Polish Violin (2013) z dziełami i Karola Lipińskiego, Zbigniewa Turskiego, Bartosza Kowalskiego z towarzyszeniem NOSPR i Subito Strings (2 nominacje do Fryderyka) czy nagrany z Edwardem Wolaninem na instrumentach z epoki Józef Elsner Violin and Pianoforte Works (2014). Najnowszą płytą duetu Sławomir Tomasik / Robert Morawski jest Ignacy Jan Paderewski All Violin and Piano Works (2020).
Wokalista, kulturoznawca, autor tekstów, dyrektor Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu.
Absolwent Studium Wokalnego w Gliwicach, kulturoznawstwa na Uniwersytecie Opolskim i studiów doktoranckich w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.
Laureat koncertu Debiuty na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w 1994 r., Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, Olsztyńskich Spotkań Zamkowych „Śpiewajmy Poezję” i wielu innych festiwali. Dwukrotnie otrzymał Lirę Orfeusza – główną nagrodę Centralnych Eliminacji Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego w kategorii poezji śpiewanej.
Wydał cztery autorskie płyty: Nastroje, Zielony z niebieskim, Fabryka nastrojów i Nie dotykaj.
Od 2000 r. jest członkiem Rady Artystycznej Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, a od 2017 r. Rady Artystycznej Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu.
Od 2013 r. pełni funkcję dyrektora Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu.
Managerka i producentka specjalizująca się w jazzie. Rodowita krakowianka, wielbicielka swojego miasta. Ukończyła szkołę muzyczną I stopnia, w której grała na skrzypcach i fortepianie. Na czas liceum i studiów porzuciła muzykę, aby po latach powrócić do niej od strony organizacyjnej.
W branży jazzowej od 2008 r., najpierw jako tour manager Leszka Możdżera, potem przez lata jako managerka Adama Bałdycha. Aktualnie reprezentuje Marka Napiórkowskiego oraz O.N.E. Quintet, wspiera też innych artystów w ich działaniach bookingowych oraz promocyjnych. Zajmuje się pełną obsługą działalności koncertowej i wizerunkowej artystów oraz promocją ich działań zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jest również polskim reprezentantem brytyjskiej agencji koncertowej ACFEA, która organizuje trasy koncertowe dla chórów oraz orkiestr z USA i Wielkiej Brytanii w całej Europie.
Pszczelarz, socjolog, skrzypek i śpiewak. Lider Stowarzyszenia „Tratwa” z Olsztyna, od 1999 r. uczeń skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych.
Autor licznych projektów edukacyjno-animacyjnych, których główną ideą jest przywrócenie tradycyjnej muzyce jej naturalnego kontekstu. Pomysłodawca i współtwórca sieci Wiejskich Klubów Tańca – oddolnych inicjatyw działających na rzecz powrotu tradycji zabaw tanecznych z udziałem muzykantów ludowych z najbliższej okolicy.
Współtwórca i lider programu Akademia Kolberga – ogólnopolskiej sieci działającej na rzecz restytucji tradycji muzycznych w środowiskach wiejskich
fot. Piotr Baczewski
Ta strona używa cookies celem umożliwienia rejestracji uczestników wydarzenia i obsługi procesów pokrewnych. Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Akceptuję